• Percutane Electrolyse (PNE/EPTE)

• Percutane Electrolyse PNE of EPTE is een innovatieve behandelvorm voor de behandeling van chronische peesontstekingen. Een behandeling duurt kort, is efficiënt en wordt uitgevoerd met minimale pijn voor de patiënt. Instituut Fysiotherapie Zandvoort is een van de eerste praktijken in regio Kennemerland die deze behandeling geeft. U kunt bij ons snel terecht voor een afspraak. Daarnaast rekenen wij geen extra kosten voor een behandeling met EPTE of PNE.
  • De EPTE therapie bestaat uit enkele behandelsessies waarbij een acupunctuur- of dry needle naald onder echogeleiding naar het aangedane gebied gebracht wordt. Daarna wordt door het epte of pne apparaat met een lage intensiteit de elektrische stroom toegediend. Dit zet een aantal scheikundige en fysiologische processen in gang die leiden tot weefselherstel.

Inzet van EPTE voor peesonstekingen van:

- Schouder
    - Knie
    - Achilles
    - Tenniselleboog
    - Plantaire fascia of hielspoor
    - Hamstrings
    - Adductoren regio

EPTE wordt niet aanbevolen voor patiënten met:

- Prothesen
    - Pacemakers
    - Zwangerschap
    - Kanker of oncologische behandeling
    - Thrombophlebitis
    - Huidproblemen
    - Neurosensorische afwijkingen

Combinatie met oefenprogramma
    EPTE of PNE wordt altijd gecombineerd met een oefenprogramma en andere behandelvormen. Uit onderzoek blijkt een aanzienlijke verbetering van zelfs chronische peesontstekingen bij het inzetten van EPTE/PNE in combinatie met functionele en gedoseerde krachttraining.
    Hoe ziet de behandeling eruit?
    Een behandelsessie duurt ongeveer 10 minuten, inclusief hygiënische en echografische handelingen en uitleg aan de patiënt.
    Wij geven niet meer dan 4 tot 6 behandelingen met EPTE. Een significante pijnvermindering bereiken is het streven binnen deze sessies. Chronische peesontstekingen kosten echter tijd om volledig pijnvrij te worden. EPTE geeft net die stimulus aan het weefsel die het herstelproces bevordert, maar het is natuurlijk geen tovermiddel.
    Wat is een peesontsteking? (Tendinitis)
    Pezen zitten aan het eind van je spieren en verbinden je spieren met je botten. Een peesontsteking (tendinitis) kan overal ontstaan, maar komt meestal voor in de pols, schouder, hiel, elleboog of knie. Bij een peesontsteking kan je meestal precies aanwijzen waar de pijn zit. Een peesontsteking geneest vaak langzaam, omdat de spier waar hij mee verbonden is voortdurend in beweging is.

Je kan een peesontsteking oplopen door een blessure of overmatige prikkeling van je pees of spier. Bijvoorbeeld door herhalende bewegingen of overbelasting ten gevolge van te fanatiek sporten.

Lichamelijke factoren
    Ook kunnen lichamelijke factoren zoals een beenlengteverschil of een voetafwijking een peesontsteking veroorzaken. Ook een onderliggende reumatische aandoening kan een rol spelen.
    Botten en gewrichten
    Instabiele gewrichten of botontkalking (osteoporose) kan een rol spelen vooral bij mensen boven de veertig.
    Peesontsteking en slijmbeursontsteking
    Een peesontsteking lijkt veel op een slijmbeursontsteking. Allebei hebben ze te maken met een blessure of overbelasting van je spier. In beide gevallen zwelt je pees op en gaat het ontsteken. Het verschil tussen peesontsteking en slijmbeursontsteking is het soort pijn: bij een slijmbeursontsteking is de pijn vrij dof terwijl de pijn bij een peesontsteking heel scherp is. Vaak komen de ontstekingen ook samen voor.

Symptomen van peesontsteking
    - Pijn en een lichte zwelling.
    - Warme huid boven je pees.
    - Stijfheid en bewegingsbeperking op de plek van de ontsteking.
    - Soms hoor je bij het bewegen van je pees een zacht krakend of knisperend geluid.